Webinarer som møteplass
De interaktive og digitale seminarene har kommet for å bli. Webinarer skjer i sanntid og du deltar gjennom å ha på kamera, stille spørsmål muntlig, skrive i chat eller dele en fil.

Hva trenger du?
For å delta på et webinar må du ha en PC/Mac med kamera og lyd samt en god internettforbindelse. Når du er med på et webinar ønsker vi at du deltar med kamera slik at du blir en del av undervisningen. Det er viktig at underviseren ser deg og at du får se medstudenter. Vi anbefaler at du bruker hodetelefoner med mikrofon for å å unngå og ta opp støy fra rommet du er i.
Ofte stilte spørsmål
Dersom du ikke ser et mikrofon-ikon i menyen, klikk på «Join Audio», da blir dette ikonet synlig og lydenheter fra din pc blir tilgjengelig.
Klikk på den lille pilen til høyre for mikrofon-ikonet for å velge ønsket høyttaler og mikrofon.
Fortsatt ikke lyd? Gå til lydinnstillinger på din pc og velg utgangsenhet for høyttaler. Da skal du kunne se om høyttaleren på din pc er aktivert.
Nei, du trenger ikke å laste ned noe. Du får tilsendt en lenke, og når du klikker på denne kan du velge å åpne webinaret i nettleseren din. Du klikker da på «Open in browser». Du kan selvsagt laste ned en app på din pc om du ønsker det. Dersom vi benytter Zoom så kan du eksempelvis laste ned deres app til pc. Når du klikker på lenken du har fått før webinaret, kan du åpne webinaret via appen istedenfor nettleseren.
Ja, dersom Zoom benyttes så kan du laste ned den appen på din iPad eller telefon. Videre så må du åpne webinaret via lenken du har fått som vanlig. Da vil webinaret åpnes i appen som du har installert.
Du kan stille spørsmål ved å aktivere din mikrofon i menyen til zoom dersom det er verktøyet som benyttes. Du klikker da på mikrofon-ikonet slik at den røde streken over ikonet blir borte. Når du har stilt spørsmålet ditt kan du klikke på ikonet en gang til for å slå av mikrofonen. Da unngår du at støy fra rommet du er i forstyrrer undervisningen. Du kan også stille spørsmål eller kommentere via chat. Underviseren vil bestemme hvordan chatfeltet skal brukes på hvert enkelt webinar.
I undervisningen bruker vi grupperom som i zoom kalles breakout rooms. Det foregår slik at underviseren deler alle inn i mindre grupper. Når du får tildelt en gruppe får du opp en beskjed på din skjerm om å bli med i et grupperom. Klikk så join breakout room for å komme rett inn i grupperommet. Sjekk at du har på kamera og si hei til gruppen din. Dette sikrer at alle hører hverandre og raskt kan starte på arbeidet. Dersom du ikke hører noe lyd, så sjekk innstillingene via mikrofon ikonet. Der kan du gjøre en test av lyden (test speaker mikrofon) og endre til den mikrofonen du vil bruke. Det er mulig å bytte grupperom. Du kan også be om hjelp fra underviseren ved å klikke ask for help. Når økten er ferdig kaller underviseren din deg tilbake til hovedrommet. Ofte vil du se en nedtelling slik at du vet hvor lang tid du har igjen i gruppen. Dersom du og gruppen din er ferdig før tiden kan dere klikke på «leave breakout room, da kommer dere umiddelbart tilbake til hovedrommet.
Ja, kursansvarlig sender deg presentasjonen i etterkant av webinaret. Dersom webinaret er en del av et studium, så vil presentasjonen legges tilgjengelig på e-læringsportalen.
Med mindre du gjør noe veldig uforskammet så blir du ikke kastet ut av webinaret. Dersom du mister tilgangen så kan det være fordi internettforbindelsen ble brutt. I så fall så kan du forsøke å logge deg på webinaret på nytt. Lykke til!