Klagebehandling

Her finner du informasjon om klagerett, klagefrist, klagens innhold, veiledning og støtte.

tips og triks

Din klagerett

En kursdeltaker har klagerett på alle enkeltvedtak fattet av skolen. Alle enkeltvedtak skal være skriftlige og inneholde en begrunnelse for vedtaket. Dersom begrunnelse ikke foreligger sammen med vedtaket, kan studenten henvende seg til den som fattet vedtaket og be om begrunnelse.

Klagefrist og klageadressat

Klagefrist på alle enkeltvedtak er 3 (tre) uker etter at underretning om vedtaket er kommet frem til parten, jf. nærmere bestemmelser i forvaltningsloven. Dersom kursdeltakeren har bedt om begrunnelse for vedtaket, gjelder klagefristen fra begrunnelsen er mottatt eller vedkommende på annen måte er gjort kjent med den.  Klagen rettes til den instans som har fattet vedtaket.

Klagens innhold

En klage må være skriftlig og inneholde informasjon om vedtaket det klages på, og endringen som ønskes i vedtaket det klages over. Klagen bør være begrunnet, undertegnet og datert.  

Veiledning, hjelp og støtte

Skolen skal informere kursdeltakeren om klageadgang, klagefrist, klageinstans og fremgangsmåte ved klage, samt retten til å se sakens dokumenter. Denne informasjonen skal gis i alle enkeltvedtak. Kursdeltakeren kan få hjelp og støtte fra skolens administrasjon til utforming av en skriftlig klage. Dersom klagen gjelder en disiplinær sanksjon har deltakeren rett til å la seg bistå i alle trinn av saksbehandlingen, for eksempel av styrets studentrepresentant. 

Klageinstans

NEAKs administrasjon oppretter klagenemnd.  Klagenemnda er vedtaksfør når lederen eller varamedlemmet for lederen og minst to andre medlemmer eller varamedlemmer er til stede. Ved klage på karakterfastsetting oppnevnes ny(e) sensor(er). Slike klager skal ikke behandles av klageinstansen.

Har du spørmål?

Rop ut!

Tilbakemeldinger fra deg trenger vi for å sikre forbedringer, standardiseringer og etterlevelse av krav i lov og forskrift.

Rop ut AI-generert bilde fra adobe firefly