Klagerettigheter
Vår egen forskrift regulerer vilkår og rettigheter om klagebehandling. Du finner informasjon om dine klagerettigheter på denne siden.
Klage på karakterfastsetting
Som kursdeltaker har du rett til å få en begrunnelse for karakterfastsettingen.
- Ved muntlig eksamen eller bedømmelse av praktiske ferdigheter må du kreve om en slik begrunnelse umiddelbart etter at karakteren er meddelt.
- Hvis karakteren kunngjøres elektronisk må du kreve en begrunnelse innen én uke fra karakteren blir kunngjort.
- Ved annen type kunngjøring: Krev en begrunnelse innen én uke fra du fikk kjennskap til karakteren. I så fall likevel ikke mer enn tre uker fra karakteren ble kunngjort.
- Send krav om begrunnelse for karakter til studieleder.
Begrunnelse innen to uker
Begrunnelsen skal være gitt innen to uker etter at du har bedt om dette.
- Dersom begrunnelsen ikke kan gis innen to uker, skal du varsles om dette. Du skal da få oppgitt når du kan vente en begrunnelse.
- I begrunnelsen skal det gjøres rede for de generelle prinsippene som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av din prestasjon.
- Begrunnelsen kan gis muntlig eller skriftlig.
Hvis det er gitt skriftlige retningslinjer for bedømmelsen, skal disse være tilgjengelige for deg etter at karakteren er fastsatt.
Husk tre-ukers fristen
Som kursdeltaker kan du klage skriftlig over karakteren innen tre uker etter at eksamensresultatet er kunngjort. Du skal sende klagen til skolens administrasjon innen tre uker etter at karakteren er gjort kjent for deg. Du kan også sende den innen tre uker etter at du har mottatt begrunnelse for karakteren. Klagen må være datert og bør inneholde en begrunnelse. Bedømmelse av muntlig prestasjon og vurdering av praksisopplæring kan du dessverre ikke klage på. Dette fordi denne typen prestasjon ikke lar seg etterprøve.
Ny sensur
Ved klage på karakter skal ny sensur foretas. Studielederen oppnevner ny(e) sensor(er). Minst én skal være ekstern. Ved ny sensur skal ikke sensorene vite opprinnelig karakter. De skal heller ikke vite sensors begrunnelse for karakter eller din begrunnelse for klagen. Karakterfastsetting ved ny sensur kan du dessverre ikke klage på.
Til din fordel eller ikke
En endring på karakteren kan bli til din fordel, men ikke nødvendigvis. Noen ganger bli endelig karakter fastsatt på grunnlag av både skriftlig og muntlig prøve. Karakteren blir da endret etter ny sensur av den skriftlige delen av eksamenen. En ny muntlig prøve må avholdes til fastsetting av endelig karakter. Sensuren skal foreligge innen tre uker hvis ikke særlige grunner gjør det nødvendig å bruke mer tid.
Andre klagerettigheter
Du som har avlagt eksamen kan klage over formelle feil ved eksamensoppgaver og/eller eksamensavvikling. Du må fremsette klagen skriftlig innen tre uker etter at eksamen er avviklet. Formelle feil kan være feil ved eksamensoppgaven. Det kan også være feil ved selve eksamensavviklingen eller ved gjennomføringen av sensur.
Klagebehandlingen kan avdekke at det er begått feil som kan ha hatt betydning for din prestasjon eller bedømmelsen av denne. I så fall skal sensuren oppheves og det skal foretas ny sensurering. Ved ny sensurering benytter vi nye sensor(er). Dersom de formelle feilene i eksamen eller i avviklingen av eksamen er av en slik art at den må annulleres, skal du møte til ny eksamen vederlagsfritt. Klagenemnda ved NEAK er klageinstans for vedtak.
Klagenemnda kan annullere resultatet av en eksamen, prøve eller annet arbeid som bedømmes med karakter. Dette dersom du har fått adgang til å avlegge den ved å benytte et falskt vitnemål, andre falske dokumenter eller annen form for uredelig opptreden. Det samme gjelder for godkjenningen av et emne som en du på et tilsvarende urettmessig grunnlag har fått adgang til å delta i. Klagenemnda kan også annullere resultatet av en eksamen, prøve eller lignende og godkjenningen av et emne. Her snakker vi om situasjoner der du forsettlig eller grovt uaktsomt har fusket i forbindelse med eksamenen eller under gjennomføringen av emnet.
Klagenemnda kan annullere fritak for eller innpassing av kurs og kompetanse som du har fått ved å benytte et falskt vitnemål, andre falske dokumenter eller annen form for uredelig opptreden. Vedtak om annullering etter punkt (1) og (2) kan påklages av studenten til Nasjonal klagenemnd for fagskoleutdanning. Retten til annullering går ikke ut på dato.
Etter at det foreligger vedtak om annullering, skal du levere eventuelle kompetansebevis tilbake til skolen. Handlinger eller forhold som tar sikte på å gi deg eller en meddeltaker, et uberettiget fortrinn, regnes som fusk. Det samme gjelder for handlinger som medfører at din, eller en meddeltaker, kunnskaper og ferdigheter ikke blir prøvd og vurdert på en upartisk og faglig betryggende måte.
- Om du leverer en besvarelse som er hentet ut fra internett og helt eller delvis utgitt som egen besvarelse
- Om du leverer et arbeid som helt eller delvis er laget av andre enn deg selv
- Om du leverer et arbeid som helt eller delvis er brukt ved en tidligere eksamen eller prøve
- Om du gjengir/siterer lærebøker eller andre fagbøker
- Om du gjengir/siterer andres oppgaver eller fagstoff som er hentet fra internett uten kildehenvisning eller sitatmarkering
Du har klagerett på alle enkeltvedtak fattet av skolen. Alle enkeltvedtak skal være skriftlige. De skal inneholde en begrunnelse for vedtaket. Dersom du ikke finner en begrunnelse sammen med vedtaket, kan du henvende deg til den som fattet vedtaket. Be da om en begrunnelse.
Klagefristen på alle enkeltvedtak er tre uker etter at underretning om vedtaket er kommet frem. Dersom du har bedt om begrunnelse for vedtaket, gjelder klagefristen fra du er blitt gjort kjent med den.
- Du retter klagen til den instans som har fattet vedtaket.
- Du sørger for at klagen er skriftlig og inneholder informasjon om vedtaket det klages p
- Du sørger for at klagen inneholder endringen som ønskes i vedtaket det klages over.
- Du bør begrunne klagen.
- Du skal undertegne og datere klagen.
Har du spørsmål?
Rop ut!
Har du opplevd noe ugreit som kursdeltaker, underviser eller ansatt? Tilbakemeldinger fra deg trenger vi for å sikre forbedringer og standardiseringer.