Webinarer som møteplass
De interaktive og digitale seminarene har kommet for å bli. Webinarer skjer i sanntid og du kan delta gjennom stemme, tekstbasert chat, video eller fildeling.

God interaksjon
Et webinar skaper interaksjon mellom foreleser og deltakere, og gir mange muligheter til å kunne diskutere og stille spørsmål. Derfor gjennomfører vi forelesninger, veiledning og spørretimer gjennom webinarer. Som deltaker kan du se hva som skjer på foreleserens pc, samtidig som du kan lytte til foreleserens drøfting.
Du slipper reisetid
Er det ikke flott med et effektivt og fleksibelt alternativ til fysiske møter? Oppmøteseminarer gir jo ofte utfordringer med reisetid eller parkering ved lokalet. Ved å delta på et webinar slipper du å måtte ta stilling til slike ting, og du sparer mye tid.
Fleksibilitet
Gjennom å delta på webinarer får du tettere kontakt med din studieveileder. Dette bidrar til å gi deg en god struktur i studieløpet. Du får den fleksibiliteten du trenger for å balansere jobb og studier/kurs på en god måte.
Hva trenger du?
For å delta på et webinar trenger du en PC/Mac og en god internettforbindelse. Vi anbefaler å bruke hodetelefoner med mikrofon. Dette for å unngå å ta opp støy fra rommet du er i. Dette kan forstyrre de andre deltakere. Du vil sikkert også unngå å forstyrre andre i hjemmet ditt eller på kontoret. Samme dag som webinaret arrangeres, vil du motta en e-post med instruksjoner du trenger for å logge deg på.
Ofte stilte spørsmål
Dersom du ikke ser et mikrofon-ikon i menyen, klikk på «Join Audio», da blir dette ikonet synlig og lydenheter fra din pc blir tilgjengelig.
Klikk på den lille pilen til høyre for mikrofon-ikonet for å velge ønsket høyttaler og mikrofon.
Fortsatt ikke lyd? Gå til lydinnstillinger på din pc og velg utgangsenhet for høyttaler. Da skal du kunne se om høyttaleren på din pc er aktivert.
Du trenger kun mikrofon dersom webinaret er lagt opp slik at du skal delta aktivt med tale. På mange etterutdanningskurs vil du få et godt utbytte så lenge du hører og ser foreleseren. På webinarer for studenter er det ofte viktig at du har en god mikrofon. Vi anbefaler da å bruke egnede hodetelefoner med mikrofon.
Nei, du trenger ikke å laste ned noe. Du får tilsendt en lenke, og når du klikker på denne kan du velge å åpne webinaret i nettleseren din. Du klikker da på «Open in browser». Du kan selvsagt laste ned en app på din pc om du ønsker det. Dersom vi benytter Zoom så kan du eksempelvis laste ned deres app til pc. Når du klikker på lenken du har fått før webinaret, kan du åpne webinaret via appen istedenfor nettleseren.
Ja, dersom Zoom benyttes så kan du laste ned den appen på din iPad eller telefon. Videre så må du åpne webinaret via lenken du har fått som vanlig. Da vil webinaret åpnes i appen som du har installert.
Du kan stille spørsmål ved å aktivere din mikrofon i menyen til zoom dersom det er verktøyet som benyttes. Du klikker da på mikrofon-ikonet slik at den røde streken over ikonet blir borte. Når du har stilt spørsmålet ditt kan du klikke på ikonet en gang til for å slå av mikrofonen. Da unngår du at støy fra rommet du er i forstyrrer forelesningen. Du kan også stille spørsmål eller kommentere via chat. Foreleseren vil bestemme hvordan chatfeltet skal brukes på hvert enkelt webinar.
Ja, kursansvarlig sender deg presentasjonen i etterkant av webinaret. Dersom webinaret er en del av et studium, så vil presentasjonen legges tilgjengelig på e-læringsportalen.
Med mindre du gjør noe veldig uforskammet så blir du ikke kastet ut av webinaret. Dersom du mister tilgangen så kan det være fordi internettforbindelsen ble brutt. I så fall så kan du forsøke å logge deg på webinaret på nytt. Lykke til!